12.10.2011

CABALA

Cabala (numita si Kabbala, Kabala, Kaballah, Qaballah etc.) reprezinta o traditie mistica ebraica, sugerand ca alesul lui Dumnezeu trebuie sa-l cunoasca pe Acesta si intregul Univers si astfel se va ridica deasupra cunoasterii comune, la un nivel spiritual unde poate intelege secretele poruncilor divine si ale Creatiei, prin interpretare simbolica. Cabalistii afirma ca alesul va descoperi in textele stravechi orice doreste si ca are dreptul sa afirme ca lucrurile descoperite au fost scrise in scripturile sacre inca de la inceputurile timpului. 
 
Literele si numerele nu sunt, potrivit Cabalei, doar simple semne inventate de oameni pentru a consemna diverse lucruri, evenimente si ganduri, ci depozite ale puterii divine. Ebraica, in sens cabalistic, este o limba universala, capabila sa readuca omenirea la intelegerea deplina care exista inainte de amestecarea limbilor in Turnul Babel. Este interesant de notat ca si scoala greaca a filosofilor neopitagoreici considera numerele si literele lucrari divine, inzestrate cu puteri supranaturale. 
 
Cabala s-a impus, ca un text puternic si influent, in Spania si sudul Frantei, in secolul al XIII-lea. Multi dintre dascalii sai proclamau ca invatatura fusese daruita de Dumnezeu lui Moise (secolele XIV-lea si al XIII-lea i. H. ) pe muntele Sinai, alaturi de Tora (cabala inseamna in ebraica ,,traditie primita'') si generatii de magi, alchimisti si magicieni au considerat adevarata aceasta afirmatie, venerand textele antice ca o mostenire daruita de Creator umanitatii, apogeul creatiei Sale. Savantii contemporani afirma ca departe de a fi un text de sorginte divina, Cabala a fost produsul unor traditii mistice anterioare, numite Maaseh Bereshit si Maaseh Merkavah, ambele trebuind insa sa fie predate de dascal cate unui singur elev. Maaseh Bereshit (in ebraica, ,,lucrarea creatiei'') vorbea despre formulele divine care au zamislit Universul si despre modul cum controlul acestor sunete sau litere putea exercita puteri magice asupra substantei materiale a lumii. Maaseh Merkavah (in ebraica, ,,lucrarea carului de foc'') incerca sa utilizeze practicile magice ale urcarii la ceruri reusit de Ezechiel in viziunea carului de foc si a tronului slavei din Rai. Dupa o perioada de pregatire intensa, incluzand post, meditatie, invocatii si recitari ale anumitor combinatii de litere si de nume de ingeri, adeptul Maaseh Merkavah cauta sa obtina o viziune a tronului lui Dumnezeu si sa se transforme din om in inger. 
 
Cabala s-a impus, ca un text puternic si influient, in secolul al XIII-lea.
Alaturi de Maaseh Merkavah si de Maaseh Bereshit, din Biblia cabalistilor mai face parte si Zoharul (in ebraica,splendoare''), atribuit adeptilor lui Simeon Bar Yochai, despre care se spunea ca ar consemna invataturile mistice ale lui Ilie, din anii cand acest profet a ramas ascuns intr-o pestera. Moses De Leon, care pretindea ca ar avea o copie a manuscrisului antic, a publicat Zoharul in secolul al XIII-lea. Dupa moartea lui insa, sotia sa a recunoscut ca De Leon atribuise propriile scrieri lui Simeon Bar Yochai, pentru a le putea vinde celor interesati de asemenea texte magice. Savantii moderni accepta faptul ca si Zoharul infatiseaza cu maiestrie realitatea spirituala aflata dincolo de experienta cotidiana din lumea materiala, exista multe pasaje care tradeaza influenta culturii spaniole din secolul al XIII-lea si care probabil au fost scrise de De Leon in acea perioada. 
 
Influenta cabalei asupra iudaismului mistic, ca si asupra alchimistilor europeni si a filosofilor din Evul Mediu, a fost puternica si atotpatrunzatoare, iar textul a ramas o sursa de inspiratie si forta pentru cautatorii iluminarii, vreme de multe secole. Pe masura ce influenta bisericii crestine devenea tot mai puternica, in Europa, cabala si cei ce ii predicau misterele s-au retras in umbra bibliotecilor si universitatilor si, pentru multi eruditi, textul a fost considerat una dintre lucrarile ezoterice si uneori interzise, apartinand intelepciunii antice. In secolul al XX-lea, Carl G. Jung (1875-1961) a introdus cabala in comunitatea psihoterapeutilor si a vorbit cu respect de importanta ei in dobandirea sentimentului comuniunii cu Universul. 
 
Studiul cabalei a cunoscut o extraordinara revitalizare in anii '60 ai secolului trecut, cand s-a produs o renastere a spiritualitatii iudaice si totodata a crescut interesul adeptilor miscarii New Age pentru invataturile mistice ale cabalei. Atractia manifestata de acestia pentru intelepciunea cabalistica s-a datorat in mare masura intelegerii faptului ca esenta divina poate emana prin diverse domenii ale existentei si ca fiecare om se poate inspira din puterea suprema pentru a ajuta la desavarsirea actului creatiei. Multe grupari cabalistice s-au raspandit in America, utilizand invataturile stravechi pentru a-i ajuta pe membrii lor sa atinga stari profunde de meditatie, sa obtina vindecarea pentru ei si ceilalti si sa atinga niveluri superioare de clarviziune mistica.
Brad & Sherry Steiger